Lifemed Tıp Merkezi

Cilt Sağlığı ve Beslenme


Sağlıklı ve dengeli bir beslenme planı ile cilt yapımızın dengesini korumak mümkün. Cildimiz çevresel etkenlerden etkilenerek daha hızlı yaşlanmaktadır. Cildin nem dengesini korumak için dış etkenlerden korumak ve içten desteklemek gerekir. Güneş ışığının zararlı etkilerinden korunmak için güneş koruyucu kremler kullanmak, şapka takmak, direk güneş ışığına maruz kalmamak, düzenli cilt bakımı yaptırmak gerekir. Cilt yapısının korunması için ise karbonhidrat, protein ve yağdan dengeli bir beslenme çok önemlidir. Ayrıca antioksidan alımı ve omega-3 yağ asitlerinden zengin gıdaları tercih etmek beslenme planının olmazsa olmazlarıdır. 

Daha detaylı açıklamak gerekir ise;

Omega-3: Hücre zarına besin girişinin yapılması ve zararlı maddelerin hücreden uzaklaştırılmasında hücre zarının elastik olması çok önemlidir. Hücre zarına bu elastikiyetini sağlayan ise omega-3 tür. Soğuk su balıkları en iyi omega-3 kaynaklarıdır. Ayrıca keten tohumu, ceviz, fındık da bitkisel en iyi kaynaktır.

  • Kırmızı ve Mor Meyveler: Yaban mersini, kırmızı üzüm, kızılcık, çilek, nar, mürdüm eriği, kiraz, domates en iyi antioksidan kaynaklarıdır.
  • Yeşil Çay: En zengin antioksidan kaynaklarından biridir. Cilt sıkılaştırıcı etkisi vardır
  • Ispanak: Alpha-lipoic asit ve luteinden zengindir. Cilt yaşlanmasını önlemede etkilidir.
  • Domates: Karotenler içinde en yüksek antioksidana sahip olan likopenin en önemli kaynağıdır. Domates ve domates suyu güneş ışıklarının sebep olabileceği serbest radikal hasarlarına karşı cildi korur.
  • Yumurta: Vücut tarafından kullanılabilirliği en yüksek protein kaynağıdır. Cilt sağlığında etkili Çinko ve biotin içerir.
  • Ananas: İçindeki bromelin maddesi kalojeni yenileyerek cilt elastikiyetini sağlar ve selülit görünümünün azalmasına yardımcı olur.

Genel olarak beslenme programının;

Karbonhidrat, yağ ve protein dengesinin orantılı ve mineraller ve vitamin bakımından yeterli olması önemlidir. Günlük olarak 6-7 porsiyon tahıl grubu, 3-4 porsiyon süt ve süt grubu, 4-5 porsiyon et grubu, 2-3 porsiyon meyve ve sebze grubu tüketilmelidir.

  • Süt ve ürünlerinde tercih yağı azaltılmış ürünler olmalıdır.
  • Günde 2 kez ara öğün almak
  • 2-2,5 litre su içmek
  • Hayvansal yağ kullanmamak, kızartılmış ürünleri tercih etmemek
  • Kahveyi günde 1-2 fincanla sınırlandırmak
  • Basit şeker içeren gidalardan uzak durmak
  • Yeşil çay tüketmek
  • Haftada en az 2 kez balık veya düzenli balık yağı almak
  • Yağlı tohumlar tüketmek. (fındık, ceviz, badem) kavrulmamış olması önemlidir.
  • Gıdaları hazırlarken pişirme teknikleri son derece önemlidir. Et grubu gıdaları kendi suyu ve yağında pişirerek (ızgara, fırın, buharda), sebzeleri pişireceğimiz zaman doğrayarak ve o öğün tüketerek besin kayıplarını minimuma indirmiş oluruz.