Kadıköy Lifemed Tıp Merkezi
Sizi Arayalım
ONLINE GÖRÜŞME
Whatsapp

OMAD Diyeti


OMAD (One Meal Day Diet)

Genellikle akşam yemeği olarak tercih edilen günde tek öğün beslenme diyeti, aralıklı oruca benzer ancak daha zorludur. Tek öğün beslenme diyeti ile 23 saatlik açlık sürecini, 1 saatlik yemek yeme periyodu izlemektedir. Bu diyetin esas amacı hızlı kilo vermektir. Çünkü olağan beslenme düzeniyle alabilecek toplam kalori miktarı, tek öğün beslenildiğinde otomatik olarak azalmaktadır. OMAD, geleneksel kalori kısıtlı diyetlere göre kilo verme açısından daha etkili değildir. Yalnızca bir öğünlük beslenme şekli olan OMAD’ın öğün saatinde hamburger, pizza gibi yüksek kalorili fakat yetersiz besin değerine sahip yiyeceklerin sıkça tercihi ise sağlık durumunu kötü etkileyebilmektedir.

OMAD uygularken kalori hesabı yapılması gerek yoktur ve açlık periyodunda kalorili yiyecek ve içecekler tüketilememektedir.

Yararları:

  • Kalori hesabı ve yasaklı yiyecekler yoktur.
  • Hızlı kilo kaybedilir.
  • Öğünün gündüz yapılması ve gece açlığı sonucu kalori yakılır.
  • Kan şekeri düşer.
  • Vücudun inflamasyon yanıtı iyileşir.
  • Başlangıçta bilişsel performans artar.

Riskler:

  • Enerjinin tamamen tükendiği hissedilip bitkin düşülebilir.
  • Kan şekerinin düşmesiyle güçsüz, titrek ve asabiyet hissedilebilir.
  • Konsantrasyon azalabilir.
  • Tek öğün yapılması binge eating gibi yeme bozuklukları riskini arttırabilir.
  • Olumsuz metabolik değişiklikler gözlenebilir.
  • Kan basıncı ve kolesterolü arttırabilir.
  • Baş dönmesi, bulantı, kabızlık gibi problemler görülebilir.

OMAD Diyeti

Uygulamanın olumsuzlukları

  • Sadece bir öğünde yemek, midede oluşacak olan hızlı doluluk hissine bağlı yemek yemeyi zorlaştırır.
  • Zamanla, açlık periyodundaki yeme arzusu, diğer uzun süreli açlık içeren diyetlere kıyasla azalmak yerine artabilir.
  • Azalması hedeflenen yağ oranı artabilir.
  • Gelişen besin öğesi yetersizlikleri, OMAD’ın uzun süre uygulanmasını güçleştirebilir.
  • İlerlemiş açlık durumu kas kaybını başlatabilir.
  • Sağlık koşulları elverişli olmayan kimseler (diyabetli, yüksek kolesterollü gibi) için ayrıca riskler bulunur.
  • Sosyal hayatı zorlaştırabilir.

Aralıklı oruç için kanıtlar artıyor olsa da aynı durumu OMAD için söyleyebilecek yeterince çalışma bulunmamaktadır.

Özellikle hamileler veya emzirenler, çocuk ve ergenler, yaşlılar, yeme bozukluğu olan kişiler OMAD tarzı beslenmeden uzak durmalıdır.

Kaynaklar:

  1. Butler, N. (20 Ocak 2020). Should I eat just one meal a day? Erişim adresi: https://www.medicalnewstoday.com/articles/320125
  2. Tinsley, G. (1 Temmuz 2021). Is Eating One Meal a Day a Safe and Effective Way to Lose Weight? Erişim adresi: https://www.healthline.com/health/one-meal-a-day
  3. Brennan, D. (8 Nisan 2021). Is Eating One Meal a Day Safe? Erişim adresi: https://www.webmd.com/diet/is-eating-one-meal-a-day-safe#1
  4. By Korman, J. (3 Ağustos 2021). Is the One Meal a Day Diet Dangerous? Erişim adresi: https://www.marinahospital.com/blog/one-meal-a-day-diet

Bilgilendirme amaçlıdır.


OMAD Diyeti İle İlgili Yazılar