Kadıköy Lifemed Tıp Merkezi
Sizi Arayalım
ONLINE GÖRÜŞME

Paleo Diyeti


Paleo Diyeti, günümüzden 2.5 milyon yıl öncesine uzanan ve yaklaşık 10.000 yıl önce son bulan Taş Devri beslenme tarzına dayanır. Tipik olarak avcılık-toplayıcılık anlayışına uygun düşük karbonhidratlı diyetlerdir.

Paleolitik diyette çiğ besinler ön plandadır ve oranı toplam diyete göre alt sınır olarak %60’ı yakalamalıdır. Temel olarak besinler doğal haliyle tüketilmeli bu yüzden pişirme işlemi uygulandığında buharda pişirme tercih edilmelidir. Enerji kısıtlaması veya porsiyon kontrolü olmadığından bir müddet sonra yiyeceklerin serbest tüketimi kalp-damar hastalıklarına, obezite ve buna bağlı hastalıklara yol açabilir.

Paleolitik Diyeti sürdürülebilir kılmayı hedefleyen 85/15 ilkesine göre, besinlerinizin %85’i Paleo Diyet’le uyumlu iken %15’i Paleo’ya uygun olmayan besinleri tüketebilmeye izin verir. Paleo Diyet’e %95’lik uyum ile daha iyi sonuçlar elde edileceği belirtilir.

Paleo Diyeti

PALEOLİTİK DİYETTE HANGİ BESİNLER TÜKETİLEBİLİR?

Meyveler, sebzeler, etler (tavuk, sığır, hindi, kuzu vb.), balıklar (somon, alabalık, mezgit…), deniz ürünleri (karides, kabuklu deniz ürünleri), yumurta, kuru yemişler (badem, ceviz, fındık, çekirdekler vb.) ve tohumlar, bitkiler, baharatlar (deniz tuzu, sarımsak, zerdeçal…), sağlıklı yağlar (zeytinyağı, kanola yağı, Hindistan cevizi yağı, avokado yağı gibi)

Mısır, patates, havuç gibi yüksek nişastalı besinler az tüketilmelidir.

Kuru yemişlerden yer fıstığı tüketilmemelidir.

PALEOLİTİK DİYETTE HANGİ BESİNLER TÜKETİLEMEZ?

Tahıllar (tam tahıllar, çavdar, yulaf dahil ve makarna, pirinç, nişasta, un), kuru baklagiller (mercimek, fasulye…), yer fıstığı, işlenmiş yiyecekler (kek, pasta, tatlılar, dondurma…), süt ve süt ürünleri (peynir, yoğurt, tereyağı, krema vb.), meşrubatlar, hazır meyve suları, alkol, rafine şeker, tuz, yapay tatlandırıcılar (stevia, şeker alkolleri), mısır şurubu, bal, margarin, trans yağlar

Süt ürünlerinden sadece kefir tüketilebilir.

PALEOLİTİK DİYETİ KİMLER YAPABİLİR?

Uzun süreçte yol açabileceği sağlık problemleri nedeniyle kısa süreli uygulamalarda kemik rahatsızlıkları (osteoporoz, osteomalasi vb.), diyabeti, kalp-damar hastalıkları (ateroskleroz vb.), mide rahatsızlıkları (ülser, gastrit, reflü…) olanlar ve adölesan-yaşlı-gebe grupları hariç sağlıklı yetişkin bireyler deneyebilir.

Paleo Diyeti Nedir

PALEOLİTİK DİYET ÖRNEK MENÜ

Kahvaltı:

  • Haşlama yumurta
  • Avokadolu yeşillik salatası
  • Böğürtlen
  • Ceviz

Öğle:

  • Yağsız sığır eti
  • Zeytinyağlı salata

Akşam:

  • Izgara somon
  • Buharda pişmiş brokoli
  • Tatlı patates

Kaynaklar

Mayo Clinic Stuff (2020, 25 Ağustos). Paleo diet: What is it and why is it so popular? Erişim adresi: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/paleo-diet/art-20111182
Gunnars, K. (2018, 1 Ağustos). The Paleo Diet – A Beginner’s Guide Plus Meal Plan. Erişim Adresi: https://www.healthline.com/nutrition/paleo-diet-meal-plan-and-menu
Tüfekçi Alphan, E. (Ed.). (2016). Diyetler & Gerçekler. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
McNew, A. (2020, 24 Kasım). Explaining the 85/15 Principle. Erişim adresi: https://thepaleodiet.com/explaining-the-85-15-principle

 

Bilgilendirme amaçlıdır.


Paleo Diyeti İle İlgili Yazılar