Kadıköy Lifemed Tıp Merkezi
Sizi Arayalım
ONLINE GÖRÜŞME

Sirtüin Diyet


 

SİRTÜİN DİYET (SIRTFOOD DIET) ve SIRTFOODS NEDİR?

Sirtüin Diyet kurucuları, beslenme tıbbı ve eczacılıkta uzman olan Aidan Goggins ve Glen Matten’dır. Yıllar boyu süregelen araştırmalar, bitkisel besinlerde “polifenol” denilen doğal bileşiklerin sağlığı iyileştirmek ve hastalıkları tedavi etmek için nasıl kullanılabileceğini fark ettirdi.

Dünya genelinde en ince, en sağlıklı ve en uzun ömürlü popülasyonların -Mavi Bölgeler (Blue Zone) olarak bilinen- diyetlerindeki ortak nokta, her zaman bitkisel besinlerden çok zengin olmalarıdır. Bu faydaların sebebine polifenoller olarak bakılır. Tüm polifenollerin aynı olmaması ve belli bir polifenol kümesinin sirtuin genleri aktive etmesi ayrıca buna oruç tutmak ve egzersiz eklenince bir fikir ortaya çıktı.

Aidan ve Glen, sirtüin aktive edici polifenollerin en yüksek seviyelerine sahip yiyecekleri seçtiler ve bu gruba 'Sirtfoods' adını verdiler. Polifenollerden zengin bir diyetin etkilerini görmek için kısa vadeli pilot bir çalışma yaptılar: Katılımcılar, kas kütlelerini korurken veya arttırırken 7 günde ortalama 7 kilo kaybettiler ve enerjik hissetmek, daha iyi uyku kalitesi gibi geri bildirimlerde bulundular. Başka bir çalışma Sirtfood açısından zengin bir Akdeniz diyeti ile kalp hastalığı, diyabet, obezite ve erken ölüm riskinin açıkça azaldığını gösterdi. Bununla birlikte, kurucuların farklı bakış açıları sonucu Sirtfood Diyeti doğdu.

Sirtüin Diyet

 

SIRTFOODS NELERDİR?

  • Elmalar
  • Turunçgiller
  • Kırmızı şarap
  • Karabuğday
  • Ceviz
  • Bitter çikolata (%85 kakao)
  • Kuru hurma
  • Maydanoz
  • Kapari / Gebre Otu
  • Yaban mersini
  • Yeşil çay
  • Soya
  • Çilekler
  • Zerdeçal
  • Zeytin yağı
  • Kırmızı soğan
  • Roka
  • Lahana
  • Kahve

SİRTÜİN DİYET NASIL UYGULANIR?

Sirtüin Diyet iki aşamalıdır:

İlk Aşama:

İlk 3 gün 1000 kalori alınır ve gün içinde 3 kere Sirtfood yeşil meyve suyu içilir. Her gün Sirtfood’dan zengin 1 öğün tüketilir. Yemeklere örnek olarak adaçaylı hindi eskalop, kapari ve maydanoz, tavuk ve lahana köri ve karabuğday eriştesi ile kızartılmış karides sayılabilir.

4-7. günler enerji alımı 1500 kaloriye çıkarak günde 2 kez Sirtfood yeşil meyve suyu içilir ve her gün Sirtfood’dan zengin 2 öğün tüketilir.

İkinci Aşama:

2 hafta sürer. Bakım aşamasıdır, kilo vermeye devam edilmelidir. Belirli bir kalori sınırı yerine günde 3 öğün sirtfood ve 1 sirtfood yeşil meyve suyu tüketilir.

Sirtfood yemekleri kitapta (The Sirtfood Diet- Aidan Goggins, Glen Matten) verilen tariflerden seçilir.

Diyetten sonra daha fazla kilo kaybı için bu iki aşamayı istediğiniz sıklıkta tekrarlanabilir. Daha uzun süreli bir plan bulunmuyor. Devamı, yaşam tarzına çokça sirtfood eklemekle ilgilidir. Böylelikle daha sağlıklı ve enerjik hissetmek amaçlanır.

SIRTFOOD YEŞİL MEYVE SUYU NEDİR?

1 Porsiyon için Malzemeler:

2 büyük avuç (75 g) lahana

Büyük bir avuç (30 g) roka

Küçük bir avuç (5 g) maydanoz

1,5-2 cm taze zencefil

Yaprakları dahil 2-3 büyük saplı (150 g) yeşil kereviz

  • orta boy yeşil elma
  • limon suyu
  • çay kaşığı matcha yeşil çay

Sirtüin Diyet

Tarif:

Yeşilliklerin (lahana, roka, maydanoz) suyunu sıkın. Diğerlerine geçmeden önce kalıntıların suyunu yeniden sıkmak gerekebilir. Yeşilliklerden nerdeyse 50 ml meyve suyu elde edilir.

Kereviz, elma ve zencefili sıkın, limon suyunu ekleyin. Yaklaşık 250 ml, belki biraz daha fazla meyve suyu olmalıdır. Meyve suyu servise hazırken matcha yeşil çayı ekleyin.

Bir bardağa biraz meyve suyu dökün, ardından matchayı ekleyin ve iyice karıştırın. matchanın kafein içeriğinden dolayı (normal bir fincan çay ile aynı içerik) sadece günün ilk iki meyve suyunda kullanılır. Matcha çözündüğünde kalan meyve suyunu ekleyin. İsteğe göre su eklenebilir.

 

SİRTÜİN DİYETİN AVANTAJLARI

  • Hızlı kilo kaybı
  • Kas ağırlığını koruma
  • Hafıza fonksiyonunda gelişme
  • Kan şekeri seviyelerinin daha iyi kontrolü
  • Azalmış kronik hastalık riski
  • Yaşlanma sürecinde gecikme
  • Sağlıklı besinler yemeye teşvik etme
  • Antioksidan
  • Anti-inflamatuvar

Diyetin kurucularına göre, Sirtfood, vücutta yedi proteinden oluşan sirtuinleri aktive eder. Sirtuinlerin stres altındaki hücreleri koruduğu ve iltihaplanma, metabolizma sürecini düzenlediği düşünülüyor.

SİRTÜİN DİYETİN DEZAVANTAJLARI

  • Besin çeşitliliği sınırlı
  • Kısıtlı kalori alımı
  • Yorgunluk, halsizlik
  • Açlık
  • Sıvı kaybı
  • İlk aşamada yetersiz protein alımı

Diğer kalori kısıtlı diyetlerden daha faydalı olduğuna dair kanıt bulunmuyor. Kalorisi aşırı kısıtlanmış diyetler sonucu ilk 1 haftalık kilo kaybının sadece 1/3’ü yağdan kalanı; su, kas ve glikojenden gelir. Kalorinin arttığı an itibariyle depolar dolar ve kilo hemen geri gelir.

Ciddi kısıtlanan kalori sebebiyle metabolik hızın düşmesi, enerji için önceki ihtiyaçtan daha azına gereksinmeye neden olabilir.

Sirtüin diyetin uzun süreli etkileri bilinmiyor.

SİRTÜİN DİYETİ KİMLER UYGULAYABİLİR?

Sağlık durumu iyi olan bir yetişkin deneyebilir. Birinci aşamada, kalori kısıtlaması nedeniyle yorgunluk, baş dönmesi ve sinirlilik gibi başka yan etkiler görülebilir. Sağlıklı olan yetişkin için, 3 hafta zarfında takipli Sirtüin Diyeti, ciddi sağlık sonuçları teşkil etmez.

Besin alerjileri veya diğer sağlığı etkileyen durumlarda doktor ve beslenme uzmanına danışılmalıdır. Kronik hastalıklara sahip olanlar (tansiyon, diyabet gibi), büyüme ve gelişme dönemindeki çocuklar, gebe ve emzikli kadınlar, yaşlılık döneminde tercih edilmemelidir.

Sirtüin Diyet

 

SİRTÜİN DİYET ÖRNEK MENÜ

KAHVALTI:

YOĞURT

YABAN MERSİNİ

CEVİZ

ARA:

SIRTFOOD YEŞİL MEYVE SUYU

ÖĞLE:

IZGARA BALIK

KARABUĞDAY SALATASI

ARA:

SADE KAHVE

BİTTER ÇİKOLATA

AKŞAM:

ZEYTİNYAĞLI TAZE FASULYE

KIRMIZI SOĞANLI ROKA SALATASI

*SALATANIZA TOFU, ZEYTİNYAĞI VE SUSAM İLAVE EDİNİZ.

ARA:

ÇİLEK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KAYNAKLAR

1- The Sirtfood Diet is the culmination of years of investigational research by its founders Aidan Goggins and Glen Matten. (2017). Erişim Adresi: http://www.thesirtfooddiet.com/about/

2- Proudfoot, J. (2020, 3 Şubat). Adele credits the Sirtfood Diet with her weight loss, but what does it actually entail? Erişim adresi: https://www.marieclaire.co.uk/life/health-fitness/the-sirtfood-diet-22576

3-Delaney, E. (2020, 19 Şubat). What is the Sirtfood diet? Erişim adresi:

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-sirtfood-diet

4-Migala, J. (2020, 12 Haziran). What Is the Sirtfood Diet? Registered Dietitians Explain the Plan Behind Adele’s Weight Loss. Erişim adresi: https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/sirtfood-diet/

5-Jones, T., Seitz, A. (2020, 30 Eylül). The Sirtfood Diet: A Detailed Beginner’s Guide. Erişim

adresi: https://www.healthline.com/nutrition/sirtfood-diet

Bilgilendirme amaçlıdır.