Lifemed Tıp Merkezi

Ağız / Diş Sağlığını Korumak İçin Neler Yapılmalı?


Ağız / Diş Sağlığını Korumak İçin Neler Yapılmalı?


Ağız sağlığınız bozulduğunda sindirim sisteminizde, kalp, beyin, böbrekler ve eklemlerde ciddi sağlık sıkıntıları yaşayabilirsiniz...

Ağız sağlığı, kişinin sosyal hayatını çok önemli bir şekilde etkileyebilecek bir durum olduğu gibi, tüm vücutta ki sorunlarında başlangıcına işaret edebilen veya bunlara sebep olabilen hastalıkları oluşturabilmektedir.

Ağız sağlığınız bozulduğunda sindirim sisteminizde, kalp, beyin, böbrekler ve eklemlerde ciddi sağlık sıkıntıları yaşayabilirsiniz. Sistemik bazı hastalıkların ilk belirtileri de ağız sağlığında oluşan sıkıntılar ile kolayca tespit edilebilmektedir. Bu yüzden hem iletişimin hem de hayati fonksiyonların devamı olan yiyecek tüketimi gibi işlevlerin gerçekleştirildiği ağız ve dişin sağlığına dikkat edilmesi önemlidir.

Yılda iki defa düzenli olarak diş hekimine görünmek kişilerin hayatları boyunca alışkanlık haline getirmeleri gerektiği bir zorunluluk olmalıdır.

Diş gelişimi sırasında yapı ve diziliş bozuklarının yanı sıra çene yapısı nedeniyle diş kapanma hataları da oluşabilir. Kapanma hatası yaşayan kişilerde besinleri çiğneme güçlüğü yaşanır. Ayrıca diş etinde de bu sebeple hastalıklar oluşabilir. Bu durumun en büyük etkisi sütdişlerinin zamanından önce kaybedilmesidir.

Çocukluk döneminde alınan antibiyotikler, gebelikte veya küçük yaşta geçirilen hastalıklar, yüksek ateş, içme sularındaki florürün azlığı veya fazlalığı ve sigara kullanımı diş renklerini griye ya da sarıya dönüştürmektedir.

Diş Bakımı

Dişler günde en az iki kere, uygun tekniklerle mercimek büyüklüğünde florürlü bir diş macunu kullanılarak dişlerin tüm yüzeyi temizlenecek kadar geniş bir açıyla ve yeterli sürede fırçalanmalıdır. Örneğin; diş fırçalarken sadece ön kısımlar fırçalanmamalıdır. Bu şekilde fırçalama işlemini gerçekleştiren kişilerin dişlerinin arka yüzeylerinde çürümeler meydana gelmektedir. Bu çürükler zaman içerisinden diş köklerinin de çürümesine sebebiyet verir. Dişlerinizi çok baskı uygulamadan her bölgeye eşit şekilde fırçalamanız en doğrusu olacaktır.

Günde bir kez etkin bir şekilde diş ipi kullanılarak ara yüz temizlikleri yapılmalıdır. Bu sayede diş plakları giderilebilir ve diş aralarında kalan besin artıkları rahatlıkla temizlenebilir. Bu, kişinin sağlığını oldukça etkileyen bir durum olduğu için her gün buna özen gösterilip alışkanlık haline getirilmedir.

Diş Fırçası Seçimi

Diş sağlığı için en önemli kıstaslardan biri de diş fırçası seçimidir. Fırçanın kıllarının çok sert ve kalın olması dişetlerinin kanamasına sebep olabilir. Bazı yetişkin bireylerde çocuklar için kullanılan diş fırçaları bile tavsiye edilebilmektedir. Dişlerinize ve ağız yapınıza uygun olmayan fırçalarda dişlerin üst tabakasında çizilmeler meydana gelebilir ve bu çizilen tabakalar zamanla fırçanıza bağlı olarak aşınabilir. Normal yumuşaklıkta seçeceğiniz fırçalar en doğru seçim olacaktır.

Ağız Gargarası Neden Kullanılmalı?

Diş fırçalamak ve diş ipi kullanmak her zaman yeterli olmayabilir. Özellikle ağız kokusundan şikâyetçi olan kişiler için ağız çalkalama suları en güzel çözümdür. Naneli olanların tercih edilmesi ağızda ferah bir koku oluşmasını da sağladığı için kişinin kendine olan özgüvenini de olumlu yönde etkilemektedir. Ancak bu konuda özel araştırmalar yapılarak özellikle doktor tavsiyesinde önerilmiş belli markaların ağız çalkalama suları tercih edilmelidir.

Diş Çürüklerine Erken Müdahalenin Önemi

Diş sağlığı konusunda en ufak bir çürümenin bile çok büyük önemi vardır. Önemsenmeyen durumlarda çürükler daha da büyür ve en başta kolayca halledilebilecek bir sorun dişinizi kaybetmenize sebep olur. Ufak çürük sorunlarında o bölgeye dolgu yapılarak sorun kolayca halledilebilecekken, kendi dişinizi kaybetmenizin hiçbir anlamı yoktur.

Beslenme alışkanlıklarındaki değişiklikler de ağız sağılığını korumaya yardımcı olur. Örneğin şekerli yapışkan ya da asitli gıdalar ana yemeklerle beraber tüketilmelidir. Şekerli gıdalar, sigara, kahve, çay gibi özellikle dişte leke ve çürüme yapabilecek gıdalardan sonra fırçalama yapılmalıdır. Fırçalama imkânı yoksa bir bardak su içilmeli ya da ağız çalkalanmalıdır. Ara öğünlerde elma, havuç gibi ısırılarak yenen gıdaların tüketimi ile diş yüzeyleri temizlenebilir. Peynir gibi çürük önleyici gıdaları tüketmek de oldukça yararlıdır.

04 Eylül 2015 Cuma - 11:40