Lifemed Tıp Merkezi

Sigarayı Bırakmanın Yolları


Sigarayı Bırakmanın Yolları


Şimdi önemli konuya gelelim. Nasıl sigarayı bırakabileceğinizi anlatalım size. Aklınıza karışık gelmesin.

Şimdi önemli konuya gelelim. Nasıl sigarayı bırakabileceğinizi anlatalım size. Aklınıza karışık gelmesin. Yalnızca kendinizin çabasıyla bunu başarabilirsiniz.Neden sigarayı bırakmayı istediğinizi belirten bir liste yapınız. Nedenler sadece size ait olmalı. Bu yazıda, daha önceden sözünü ettiğimiz tehlikeler ve nedenler olmamalıdır. Eğer kişisel hiçbir sorununuz yoksa siz, bu işte fazla bir çorluk çekmeyeceksiniz demektir. Ender olarak içinde bulunduğu atmosferde sigara dumanını azaltmak gibi bir neden de olabilir. Hatta günde 50-100 liralık tasarruf sağlayabilirsiniz. Fakat bir sorununuz varsa, bu en az uzun liste nedeni olan kadar sizi etkileyecek demektir.

Kendinize, sorunlarınızı konuşacak, dertlerinizi anlatacak birini seçin. Bazı ülkelerde “Kalp derneği”, veya “Akciğer derneği” kurumlar görevli kişilerle, bu konuda yardımcı programlar uygulamaktadırlar.
Sigarayı bırakmayı düşünme gününü seçin önce. Sonra bırakma gününü belirleyin. İkinci gün içinde mutlaka ortamınızı değiştirin. Hafta sonu tatiline veya geziye çıkın. İş ve aile sorumluluklarının az olduğu bir ortam seçin.

Sigarayı bıraktığınız andan başlayarak kendinize ikinci bir liste yaparak, sigarayı bıraktıktan sonraki elde ettiğiniz olumlu şeyleri kaydedin. Örneğin; taze ve temiz bir ağız, daha fazla seks isteği, azalan sağlık tehlikeleri ve tasarruf edilen para vb...

Listeyi Hazırlayın

İlk günden başlayarak sigarayı bırakmak  için size gereken en önemli araçlar “uzun bir dosya kağıdı, bir kalem, iki lastik-bant” dan oluşmaktadır. Desek çoğunuz inanmayabilir. Kağıdın üst köşesine tarihi koyun ve yukarıdan aşağıya beş sütun ayırın. İlkine "Sayı" yazın. Buna kaç sigara içtiğinizi belirten rakamlar yazılacaktır. İkinci sütunun başına “Zaman” ayırın. Buraya her sigara alışta. Ne zaman sigarayı yaktığınızı yazın. Üçüncü sütuna, “Durum” diye yazın. Sigara içerken ne yaptığınızı belirteceğiniz kısımdır. Dördüncü sütun "Ruhsal durum" dur. Buraya o anda "Üzgün", "Mutlu", "Kızgın", "Sıkıntılı" gibi kelimeler yazılacaktır. Sonuncusunda ise, "Önemlilik" sütunu yer almakta. İçilen her sigaranın önemlilik derecesi bu sütuna kaydedilecektir.

Kağıdı katlayın, sigara paketinin üzerine sarın. Her iki lastiği üstüne geçirdikten sonra işleme hazırsınız demektir.

Şimdi her sigara içmek için, bunları açmaya kayıtları tam olarak yapmaya kendinizi zorlayın, hatta inandırın. Bu işlemleri yapmak zamanla sizi tembelliğe zorlayacağından, giderek içme işlemini geri atacak ve sigara sayısını azaltacaksınız. Eğer bu metod ile sigara adedinin azaldığını sezerseniz, öteki metodlara devam edebilirsiniz.

Bunlardan birisi, kibrit, çakmak taşımamanızdır. Daima özdünç isteyin. Bu toplam sigara miktarından birkaç sigara azalmasını sağlayacaktır. Bir öetki yolda, çeşitli marka ve kalitelerde sigara almaya zorlanmaktır. Bazı kimselerin alfabetik adla sigara almaya zorlanması ile, sigarayı kestikleri görülmüştür.

Ceplerinizde, evde ve işyerinizde daima sigara paketinin yerini değiştirin. Önlemlere kendinize ait olan değişik yollarla ekler yapabilirsiniz. Eğer erken akşam saatler sizin için güç ise, dışarı dolaşmaya, alış verişe çıkın. Komşunuzla konuşun. Televizyonu açınca otomatik olarak sigara arıyorsanız televizyonu kapalı tutun. Gündüz geç vakit sigara içmek alışkanlığınız varsa o saatleri başka uğraşlarla değerlendirin. Koşun, yürüyün.

Bazıları da sigarayı bırakır bırakmaz şişmanlayacaklarından korkarlar. Sigarayı bırakmak için kilo alma üzerinde durmak gerekir. Düşük kalorili yiyecekler, ciklet vs. bu işte yararlı olacaktır.
Bazılarına göre, sigarayı yavaş yavaş bırakmak, birdenbire bırakmaktan daha zordur. Birden bırakacaklarını yapacakları şey, öncelikle kendilerine arka arkaya sigara içmeyeceklerini tekrarlamalarıdır. Kendilerine sigarayı bırakmalarını gerektiren nedenleri gösteren bir liste yapmalılar. Bir listede sigarayı kesmekle elde edecekleri kazançlar için hazırlamalıdırlar. En zor anlar ilk 48-72 saat olacaktır. Bu devreyi atlatınca yaptığımız işin güzelliği ve buna ne kadar ihtiyacınız olduğunu göreceksiniz.

4-5 Bardak Süt İçin

Her gün en az 4-5 bardak süt için. Her akşam ılık suyla banyo yapın. Sabahları mutlaka tıraş olun. Yüzünüzü soğuk su ile yıkayın. Yaptığınız egzersizleri fazlalaştırın. Yürümek mükemmel bir gevşeticidir.
Biraz kalori yakar ve her zaman yapılabilir. Şiddetli fizik hareketlerine gerek yoktur. Siz sadece sigarayı bırakmak isteyen birisiniz, atlet olmayacaksınız. Yavaş yavaş bırakma gayretlerine rağmen, bazı tiryakilerde yararsız olabilir.

Metotlardan biride sigaradan dolayı kendilerini hasta hissedene kadar arka arkaya sigara içirmektir. Bir metod da tiryakinin yüzüne sıcak duman üflemektir. Her sigara içişte ve içmeyi düşünmede ağrı verici, fakat zararsız elektrik şoku da denenmiştir. Böyle zıt teknikler özellikle kalp ve akciğer hastalığı olanlarda tehlikeli olabilmekte, ancak tecrübeli kişilerin gözetimi altında yapılabilmektedir.

Bu yöntemde “Üstün düşünme” tekniğidir. Burada kişi bir sandalyeye sessizce oturup, gözlerini kapar ve sürekli aynı cümleyi sürekli tekrarlar. Bu her gün 20-30 dakika tekrarlatılır. Böylece gerginlik azaltılır.

Bir konuda kişinin sigara içmesini uyaran etkenlerin azaltılması amacıyla alışkanlıkların ve davranışların değiştirilmesidir. Örneğin, evde her gün aynı iskemlede sigara içmeye zorlanmalı ve her defasında da şahıs bu iskemleyi uygunsuz ve biçimsiz yerlerde bulmalıdır.

Kesmek için kullanılmış fakat kesin etkileri görülmemiş bir çok ilaç vardır. Uyutma (Hipnoz) da bir metottur. Oldukça yetenekli ve hünerli kişilerce uygulanması gereklidir ve pahalı bir yöntemdir. Sigaraya karşı pastillerde kullanılabilir. Pastiller çeşitli kimyasal maddelerin kapsadığı asit tadında ve sarımsak kokusundadırlar.

Mekanik çareler olarak, kuvvetli filtrelerin kapsadığı sigaralar yapılmıştır. Bütün bu metotların toplamı, basit bir teknikten daha başarılı olabilir. Tiryakiliğin öğrenilmiş bir alışkanlık olduğu, hiç kimsenin doğuştan tiryaki olmadığı düşünülürse, sigarayı kesmek için şiddet gereksizdir. Fakat bazen bırakma kararı için gerekebilir.

24 Temmuz 2012 Salı - 19:26